سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نقل می کنند که امام صادق علیه السلام این دو بیت را بارها برای مَثَل زدن می خواند [کنز الفوائد]
 
چهارشنبه 89 شهریور 24 , ساعت 10:49 عصر
دروغ، سرآمد گناهان
در برخی از روایات از پیامبر نقل شده که دروغ رأس خطایا و گناهان است (ارشاد القلوب، دیلمی، ج1، ص180) و از مردم خواسته شده تا حتی در مقام شوخی و مزاح نیز دروغ نگویند تا روحیه دروغ گویی در ایشان ایجاد نشود و زشتی و پستی و رذالت دروغگویی درنظر آنان کاهش نیابد و به دروغ گویی عادت نکنند.
در ارزش راستگویی همین بس که خداوند آن را در آیه 119 سوره توبه برتر از ایمان و تقوا برمی شمارد و در آیات 15 و 17 سوره آل عمران و 69 سوره نساء، راستگویی را از ارزش ها و ملاک های فضیلت و کمال معرفی می کند و در آیه 177 سوره بقره آن را از مصادیق نیکوکاری و احسان برمی شمارد و در آیه 69 سوره نساء معیار اساسی و مهم در انتخاب دوست و صدیق می داند، به گونه ای که یکی از عناوین و نام های اصلی برای دوست را صدق و راستگویی دانسته و از آن واژه صدیق و دوست را به کار گرفته است.
البته ارزش و فضیلت راستی و راستگویی، امری همگانی و فطری است و همگان به آن اذعان دارند و هر انسان عاقل و سالمی نه تنها گرایش به صدق و راستی دارد بلکه یکی از ملاک های انسانیت را راستی می داند. خداوند در آیاتی از جمله 70 و 106 سوره اعراف و 31 و 154 سوره شعراء و 28 سوره سجده، صدق و راستی را به عنوان ارزش و فضیلتی معرفی می کند که فطرت آدمی بر آن است و همگان بر آن وفاق دارند و در آیه 28 سوره غافر روشن می سازد که چگونه دروغ در نزد همگان زشت و امری قبیح شمرده می شود و حتی کافران نمی توانند از زشتی آن بگریزمممند و آن را امری پسندیده و نیکو شمارند.

چهارشنبه 89 شهریور 24 , ساعت 10:48 عصر

دروغ

از مشکلات انسان ها در اجتماع، دروغگویی است. این بیماری اجتماعی، بنیاد بسیاری از گناهان و جرایم است. مشکل، زمانی دو چندان می شود که برخی با توجیه مصلحت، دروغ می گویند و از راستگویی می گریزند. این گونه است که روحیه دروغ گویی در انسان تقویت می شود و بیرون از دایره مصلحت و یا مصلحت سازی ها به دروغ می پردازد و خود را در معرض بسیاری از گناهان و جرایم می گذارد و زمینه سقوط را در خود فراهم می آورد، چنان که با حذف سرمایه بزرگ و مهم اعتماد عمومی، جامعه را نیز دچار بحران می سازد.
این معنا که این خطوط قرمز راستگویی، همچون پل صراط، دقیق و ظریف است؛ یعنی از مو نازک تر و از شمشیر تیزتر است و هر آینه احتمال سقوط در چاه ویل دروغ می رود.
راستی و راست گویی در فرهنگ قرآنی از جایگاه بلند و مهمی برخوردار است؛ زیرا جهان آفرینش بر محور صداقت و راستی بنیان نهاده شده و اصول تطابق مبنای اصلی حرکت آفرینش است. کذب و دروغ امری خلاف مسیر آفرینش و خروج از مسیر الهی و صراط مستقیم است. از این رو در آیات قرآنی، بر صدق و صداقت تأکید شده و از آن به عنوان عامل اصلی دست یابی بشر به رستگاری یاد شده است.
خداوند در آیه119 سوره مائده حصول رستگاری اخروی را تنها در سایه راستی و راستگویی می داند و در آیات دیگر برای راستی و راستگویی آثاری چون وصول به مقام نبوت (مریم، آیات 41و 56)، موجبات مغفرت الهی (احزاب، آیات 35و 70و 71)، ترقی و رشد انسان در سلوک معنوی و دست یابی به مقامات روحانی (مریم، آیات56و 57)، بهره مندی از آثار آن در قیامت (مائده، آیه119)، رسیدن به مقام تسلیم در برابر خداوند و آموزه های هدایتی اش (محمد، آیات 20 و 21) و بهره مندی از تکریم و احترام ویژه الهی (مریم، آیات41و 56) برمی شمارد.
این درحالی است که کذب و دروغگویی را موجب روسیاهی در قیامت (زمر، آیه 60)، محرومیت از رستگاری(یونس، آیه69 و نحل، آیه116)، محرومیت از هدایت الهی (زمر، آیه3 و نیز غافر آیه28)، عامل گرایش به نفاق (توبه، آیه77)، قرار گرفتن در جرگه ستمگران (آل عمران، آیه94و انعام، آیه21)، محرومیت از درک معارف و آیات الهی (جاثیه، آیات7و8)، زیان دنیوی و اخروی (غافر، آیه28)، بیمار دلی (بقره، آیات8 و10) و بدعت گذاری در دین (نحل، آیه116) می داند.

یکشنبه 89 شهریور 7 , ساعت 7:51 عصر

از مهم‌ترین دعاها، دعای فرج امام زمان(عج) است. همه مشکلات مردم و حکومت ‌ها از غیبت آن حضرت است. برای رفع مشکلات اجتماعی و حوائج مردم باید همان ‌طوری دعا کرد که انسان برای رفع مشکل خودش دعا می‌کند. دعا اگر دعا باشد تأثیر خواهد کرد

ـــ کجا رفتند کسانی که با صاحب‌الزّمان (عج) ارتباط داشتند؟ ما خود را بیچاره کرده‌ایم که قطع ارتباط نموده‌ایم و گویا هیچ چیز نداریم. اگر بفرمایید: به آن حضرت دسترسی نداریم؟ جواب شما این است که چرا به انجام واجبات و ارتکاب محرّمات ملتزم نیستید. او به همین امر از ما راضی است. ترک واجبات و ارتکاب محرّمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.


یکشنبه 89 شهریور 7 , ساعت 7:49 عصر

بسمه تعالی

 

خلقت انسان

از بهشت که بیرون آمد. دارایی اش فقط یک سیب بود. سیبی که به وسوسه آن را چیده بود. و مکافات این وسوسه هبوط بود فرشته ها گفتند تو بی بهشت می میری. زمین جای تو نیست. زمین همه ظلم است و فساد.

و انسان گفت:

اما من به خودم ظلم کردم..... زمین تاوان ظلم من است. اگر خدا چنین می خواهد پس زمین از بهشت بهتر است .

خدا گفت: برو و بدان جاده ای که تورا به بهشت می رساند ، از زمین می گذرد از زمینی که آکنده از شر و خیر ، از خیر و باطل، از خطا و از صواب، و اگر خیر و حق و صواب پیروز شد. تو باز خواهی گشت .... و گرنه !!!؟ ...

و فرشته ها هم گریستند. اما انسان نرفت. انسان نمی توانست برود .... انسان بر درگاه بهشت وامانده بود. می ترسید و مردد بود. و آن وقت خدا چیزی به انسان داد. چیزی که هستی را مبهوت کرد و کائنات را به غطبه واداشت. انسان دستهایش را گشود و خدا به او << اختیار>> داد. خدا گفت : حال انتخاب کن. زیرا که تو برای انتخاب کردن آفریده شدی. برو و بهترین را برگزین که بهشت پاداش به گزیدن توست. عقل و دل و هزاران پیامبر نیز با تو خواهد آمد تا تو بهترین را برگزینی .

آنگاه انسان زمین را انتخاب کرد. رنج و نبرد و صبوری را.

این آغاز انسان بود.

 

ما در زمین چگونه، چه کسی را، چه چیزی را و ...  انتخاب کرده ایم !!!؟؟؟ ....

 

شهادت مولی الموحدین بر امام زمان (عج) و همه شیعیان تسلیت باد.

التماس دعا

 


یکشنبه 89 شهریور 7 , ساعت 7:20 عصر

التماس دعا


   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ